tiistai 22. lokakuuta 2013

Paluu tulevaisuuteen

Tänään ensimmäinen ryhmä piti tunnin alustuksensa. Alustin yleisaiheen itse ja päästin ryhmän puikkoihin. Tekniikan henki oli suvaitsevainen ja homma saatiin käyntiin suhteellisen vilkkaasti.

Ryhmä näytti aluksi aiheeseensa liittyen lyhyen Driveen tallentamansa tesktin. Teksti luettiin esitelmien takuutyyliin liki sanasta sanaan tiedostosta. Tätä seurasi parin minuutin klippi youtubesta. Kaiken kruunasi toisella pädillä heijastettu kuva ja siihen asianmukaiset selitykset taulua ja tussia apuna käyttäen. Kokonaisuutena kelpo suoritus. Yksinkertaista, nopeaa ja tehtävänannon mukaista.

Oppilaiden pädit ovat IPad kakkosia ja eri verkossa kuin AppleTv, joten niitä ei saa peilattua suoraan seinälle. Heijastaminen tehtiin dokumenttikameraan liitetyllä johdolla. Äänilähtenä toimi oma matkakaiuttimeni, joka ajoi asiansa yllättävän hyvin. Äänen laadussa ei ole hurramista, mutta onko tarviskaan? Jälleen kerran esille nousi verkon toimimattomuus. Jos tämänkaltaisia kursseja aikoo pitää on verkon toimittava uskollisesti. Aikaa kuluuu liikaa kaikkeen oheistoimintaan, eikä verkkosäätämiseen ole aikaa eikä halua. Ajankäytöstä...Oveen koputettiin raskaalla kädellä kesken tunnin. Tulivat vaihtamaan ikkunalasit raggarien edellisen viikonlopun käsittelyn jäljiltä. MacGyverit poistuivat paikalta varttia myöhemmin ja luokka oli kahta ikkunaa rikkaampi. Käsittämätön setti.

Huominen kuluu koulutuksessa, joten tein ryhmälle palautettavien kansioon tehtävän, jonka julkaisin hetki sitten. Tämänkaltaisiin nopeisiin ratkaisuihin jaetut dokumentit ovat loistavia.

Viime yönä sain älynväläyksen, mitä menetelmää käytän seuraavalla oppitunnilla. Aamulla menetelmästä ei ollut jäljellä kuin muisto. Ehkäpä aihe palaa mieleen jos katson jakson Game of Thronesia tähän väliin :). Väliäkkö tuolla - kurssihan etenee muutenkin raskain, mutta vakain askelin, kuin entinen karpaasi vetisessä suossa.

Plomps...Putkahti mieleen. Kirjaan. Voin vaikka tarkastaa täältä. Pienet ryhmät ja ns. ekspertit toimimaan. Jokaiselle ryhmän henilölle aihe, minkä opettavat toisilleen. Joka tunnille jotain hieman uutta ja erilaista e-kamaa ja loppu tunti erilaista blastausta. Kolleegaani lainaten.

Tänään esittelin hengentuotettani tiimillemme, joka koostuu e-asiaan enemmän tai vähemmän vihkiytyneistä kollegoistani. Vajaan puolen tunnin esityksestäni saama palaute oli positiivista ja ennen kaikkea pääsin puhumaan asiasta, joka tuntuu vievän lähes kaiken hereilläoloaikani ja ison osan nukkumisajastani.  Palaute kannustaa jatkamaan ja aion vakaasti toteuttaa kurssin enemmän kuin kunnialla loppuun.

Eilen illalla käytin ison osan ajasani eri e-kirjojen vertailuun. Tiivistettynä jokaiseen kirjaan liittyy erinäisiä ongelmia. Taidan kallistua siihen, että varsinaista e-kirjaa ei tälle kurssille oteta, vaan kirjana käytetään vanhaa kunnon. Tämän rinnalle mukaan otetaan Tabletkoulun kirja, joka on luvattu julkaistavaksi lokakuun 2013 aikana. Ainakin voin tiedustella asiaa, kun yksi tekijöistä on mantsatuttuni. Koululla pitäisi olla käytössään testiversio, joten lisäkustannuksia ei tule. Voivat sitten lukea ylppäreihin paperiopusta. Tämä porukka tuskin vielä ehtii mantsaa kirjoittaa 2016 sähköisenä versiona.

Olkoon Jin ja Jang sekä Fen ja Shui kurssilla tasapainossa. Paluuta kirjan muodossa ja tulevaisuutta tunneilla.

2 kommenttia:

  1. Mä yritän muistaa sulle ne tunnarit hommata tohon Tabletkouluun, mulla on siitä sulle asiaa.
    Elina

    VastaaPoista
  2. Mulla on henkilökohtaiset tunnukset tabletkouluun, mutta jos sulla on jotain parempaa tarjolla...

    VastaaPoista