tiistai 29. lokakuuta 2013

Kunnon lääkitys tablettien sijaan

Hetki hetkeltä tuntuu enemmän siltä, että laastaria ja lastoitusta tarvitaan. Odotan suurella mielenkiinnolla kurssin lopullisia tuloksia, sillä pädien käyttö tuntuu jakavan porukan mielipiteet kahtia. Toinen puoli kertoo kuinka hyvää ja kivaa ja toinen taas nimenomaan ei.

Jälleen kerran antamani tehtävänannot olivat liian "korkealentoisia" ja vaikeita. Itse tekstissä tai tehtävässä ei ole mitään vaikeaa, mutta toteutus pädeillä on tuskaisen hidasta ja epämääräistä. Tästedes yksi loppukurssin teemoista tulee olemaan YKSINKERTAISUUS. Joku taisi joskus mainita jotain sen kauneudestakin. Alla suoria lainauksia erään opiskelijan ajatuksista hänen omasta palautuskansiostaan:

1.E-kurssi on tähän mennessä mennyt hyvin, mutta työnteko iPadeillä ei ole niille ideallisin tavoite.
2.iPadit mahdollistavat esitelmien pitämisen hyvinkin toimivalla tavalla ja tiedonhaun.
3.Kotona teen työt tällä kurssilla ainakin koneella, koska sivuja on helpompi vaihtaa ja mennä edestakaisin samalla sivulla.
4.En varmaan enää mene E-kurssille, koska se pakollistaa iPadin käyttöön sille sopimattomalle käytölle.
Hyviä ajatuksia. Juuri näitä rehellisiä mietintöjä halusin perustaessaani jokaiselle pakollisen etukäteispalaute -osion arvioitavaan palautuskansioon.

Ovatko pädit oikea laite lukio-opiskeluun? Tähän mennessä moni asia puhuu vastaan ja entistä harvempi puolesta. Näinä sairaalabakteeriaikoina tabletit voitaisiin korvata vaikka hybrideillä. Moni kakku päältä kaunis, mutta kyllä kunnon konjakki kuitenkin huuhtelee kakun kivasti alas. Ulkonäön lisäksi pitää olla myös sisältöä.

Huomisen tunnin loppupuolelle juonin padlet.com:a apunakäyttäen seinän, minkä avulla olisi tarkoitus käydä läpi maapallon sisärakennetta. Jaan opsikelijoiden kanssa kansion, mihin liitän linkin päästyäni pois luokkahuoneesta. Tämän linkin alta aukeaa padlet seinä, mihin esivalmistelen tekstiä maan sisärakennetta varten. Tarpeen mukaan liitän mukaan esivalmisteltuja kuvia, jos ohjelma tämän sallii. Kirjoitan tekstiä luokan ulkopuoliselta koneelta ja teksti ilmestyy sitä mukaa opiskelijoiden näytöille. Turhaa ja kömpelöä, mutta idea onkin testaille padletin etäkäyttöä esim. flipped classroom -hengessä. Lopuksi jokainen opiskelija kehittää aiheesta yhden kysymyksen seinälle, mihin vastailen reaaliajassa..., jos osaan.

Suunnittelin padlet-sivun sisällön ja asemoinnin suhteellisen tarkasti. Kirjoitin kaikki tekstit etukäteen muistitikulleni ja latasin muutaman kuvan ryydittämään sisältöä. Asemoinnin tein tietokoneella, mutta tarkkailin tilannetta koko ajana vieressäni olevalta pädiltä, jolla on sama näkymä kuin opiskelijoilla huomenna tulee olemaan. Kaikki sujui kenraalissa hienosti ja odotan innolla huomista toteutusta.

Padletin avulla on suhteellisen helppoa operoida ja se vaikuttaisi sopivan hienosti erilaisiin etäopetustoteutuksiin.

  
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti