Mikä oli kurssissa huonointa?
Ipädit ja verkon tekniset ongelmat
Liian nopea tahti ja liikaa omaksuttavia asioita
Mikä oli kurssissa parasta?
Vaihtelu
Pädit
Materiaali
Itsenäinen työ
Käytettiinkö kurssilla mielestäsi riittävästi tietotekniikkaa, että nimeä e-kurssi voidaan käyttää?
Kyllä
Olivatko tietotekniset taitosi riittävät kurssin suorittamiseen?
Kyllä
Opitko kurssilla uusia taitoja? Jos opit, niin mitä?
En juurikaan
Ipad:n peruskäyttöä
Google Drive:n käyttöä
Miten parantaisit kurssia?
En merittävästi
E-kirja
Toinen laite Ipad:n korvaajaksi
Mitä poistaisit kurssista?
En mitään
Vaihtaisin pädit läppäreihin
Poistaisin pädien rajoitukset
Kannattaako vastaavia e-kursseja järjestää jatkossa?
Puolet vastaajista kyllä, puolet ei
Oliko Google Drive hyvä tallennus/palautuspaikka kurssin töille?
Kyllä oli
Mikä seuraavista kuvaa mielestäsi parhaiten kurssia.
Opin kurssilla enemmän kuin olisin oppinut ns. normaalilla kurssilla 0 0% | ||
En usko, että käytetty tietotekniikka paransi/heikensi 5 31% mainittavasti oppimistani | ||
Tietotekniikka vain vaikeutti asioita 0 0% | ||
Tietotekniikan käyttö sekoitti asiat. Uskon, että olisin oppinut selkeästi paremmin ns. normaalilla kurssilla. 11 69% |
Lisämateriaalin merkitys. Esimerkiksi luentomuistiinpanot yms.
Käytin Google drivessa olevia lisämateriaaleja aktiivisesti | 2 | 13 % |
Silmäilin joskus Driven lisämateriaaleja ja tiesin, että niitä on. | 11 | 69 % |
Vilkaisin materiaalia kerran tai kaksi | 3 | 19 % |
En katsonut materiaalia koskaan | 0 | 0 % |
Katsoin materiaalia, mutta se oli turhaa | 0 | 0 % |
Pädin käyttö (Kuinka usein käytin pädiä kotona koulutehtäviin)
usein | 1 | 6 % |
Joskus | 13 | 81 % |
harvoin | 1 | 6 % |
erittäin harvoin / en koskaan | 1 | 6 % |
IPad (Minkä laitteen valitsisin käyttöön, jos kaikkien laitteiden hinta olisi sama)
Tablettitietokoneen (IPad, tms...) | 6 | 38 % |
Kannettavan tietokoneen | 7 | 44 % |
Ns. hybridilaitteen, missä yhdistyvät kannettavan ja tabletin ominaisuudet | 3 | 19 % |
IPad sopii opiskelukäyttöön mielestäni
Erinomaisesti | 0 | 0 % |
Hyvin | 3 | 19 % |
Ihan ok | 7 | 44 % |
Heikosti | 5 | 31 % |
Todella huonosti | 1 | 6 % |
Pitäisikö opiskelijoilla olla mahdollisuus esim. ladata IPad:n appseja?
Ehdottomasti | 12 | 75 % |
Koulun hallinnointi on hyvä juttu | 4 | 25 % |
Ehdottomasti ei | 0 | 0 % |
Kurssi jätti jälkeensä katkeransuolaisen, mutta makeankarvaan maun. Kokemusta voisi verrata karkin syömiseen, joka on päältä suolainen, sisältä makea, pinnasta kova ja sisältä pehmeä. Kokemusta kertyi kaikille aisteille.
Tuntemukseni kurssista ovat saman suuntaisia kuin on opiskelijoilta kerätty palautekin. Pädit eivät ole oikea tai edes oikeanlainen laite tällaiselle kurssille. Niitä tulisi käyttää valikoidusti ja mahdollisuus opiskelijoiden kokoaikaiseen "säätöön" tulisi minimoida esim. muistiinpanoja tms. tekemällä. Keskeinen ongelma pädien käytössä on niiden mukanaan tuoma hype. Laitteita ei mielletä opiskeluvälineiksi, vaan luvallisiksi hupivehkeiksi, joita saa käyttää tunnilla oman mielensä mukaan.
Tietotekniikka sotkee ja sekottaa helposti heikosti motivoituneen opiskelijan mielen, kun taas motivoituneelle se voi tuoda huomattavaa lisäarvoa. Tietotekniikan on tarkoitus tukea oppimista ja opiskelua, ei toisin päin. Lukiossa opiskeltava materiaali on varsin haastavaa ja luettavaa riittää, jolloin pääpaino tulisi kohdistaa asiaan eikä menetelmään millä sitä opetetaan.
Tietotekniikka tuntuu tuovan eniten lisäarvoa opetukseen mitä korkeammalla pyramidin portaalla seisoo. Opetuksen teoriasta vastaava ylipedagogi ja ministeri linjaavat, että tietotekniikka on tulevaisuus ja sitä tulee käyttää mahdollisimman paljon. Luodaan koko maailman kokoinen pilvi, mihin kaikki aineisto saadaan tallennettua. Alemmalla portaalla seisova syytää rahaa kahmalokaupalla laitteisiin ja hankkeisiin ja pyrkii sähköistämään koulun. Toiseksi alimmalla tasolla seisova opettaja käyttää tietotekniikka monipuolisesti opetuksensa toteuttamiseen ja esittämiseen sekä omaksuu ja opettelee uusia laitteita ja ohjelmia liukuhihnalta. Alimmalla tasolla opiskelija puolestaan...!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti